Spoločný európsky referenčný rámec pre jazyky
Pri koncepcii a realizácii našej výučby
vychádzame z princípov dokumentov Rady Európy „Spoločného európskeho
referenčného rámca pre jazyky“ (ďalej len ERR). Na základe tohto dokumentu
definujeme jazykové úrovne našich študentov. ERR popisuje šesť jazykových
úrovní. ktoré sú interpretáciou klasického rozdelenia na základnú, stredne
pokročilú a pokročilú jazykovú úroveň.
Študentov
rozdeľujeme na
základe ich reálnych jazykových znalostí, zručností a stupňa zvládnutia jazyka
pomocou kritérií definovaných "Spoločným európskym referenčným rámcom pre
jazyky" do týchto šiestich skupín:
A1
Rozumie často používaným každodenným výrazom a
základným frázam umožňujúcim uspokojovať jeho základné životné potreby a vie
tiež výrazy a frázy používať. Vie sám seba ale aj iných predstaviť, vie sa
pýtať na osobné údaje, ako napríklad kde niekto žije, koho pozná a čo vlastní,
a vie na podobné otázky odpovedať. Dokáže sa jednoducho dohovoriť, pokiaľ
človek, s ktorým rozpráva, hovorí pomaly a zreteľne a je ochotný mu pomôcť.
A2
Rozumie vetám a často používaným výrazom
týkajúcim sa každodenného života (napríklad základné osobné údaje a informácie
o rodine, nakupovanie, miesto kde žije, zamestnanie). Dokáže komunikovať v
jednoduchých, často sa opakujúcich situáciách, ktoré vyžadujú jednoduchú,
priamu výmenu informácií o dôverne známych, často sa opakujúcich
záležitostiach. Jednoduchým spôsobom vie popísať svoje vzdelanie, svoje
najbližšie okolie a veci týkajúce sa bezprostredných potrieb.
samostatný užívateľ
B1
V hlavných rysoch rozumie informáciám o dôverne
známych veciach, s ktorými sa pravidelne stretáva v práci, v škole, vo voľnom
čase apod., pokiaľ sú vyjadrené zreteľným štandardným spôsobom. Vie sa
vysporiadať s väčšinou situácií, ktoré môžu nastať pri cestovaní na území, kde
sa daným jazykom rozpráva. Vie vytvoriť jednoduchý súvislý text o témach,
ktoré dobre pozná alebo ktoré ho osobne zaujímajú. Dokáže popísať zážitky a
udalosti, sny, nádeje a túžby a stručne zdôvodniť a vysvetliť svoje názory a
plány.
B2
Rozumie hlavným myšlienkam zložitých textov ako
s konkrétnymi, tak aj s abstraktnými námetmi, vrátane odbornej diskusie o
odbore svojej špecializácie. Dokáže sa dorozumieť tak plynule a spontánne, že
môže uspokojivo viesť bežný dialóg s rodenými hovorcami bez väčšieho úsilia na
oboch stranách. Vie zostaviť jasný podrobný text so širokým okruhom tém,
vysvetliť stanovisko k aktuálnym problémom a uviesť výhody a nevýhody rôznych
možností.
skúsený užívateľ
C1
Rozumie širokému okruhu náročných čiastkových
textov a dokáže rozpoznať skrytý význam. Vie sa vyjadrovať plynule a
spontánne, bez príliš zjavného hľadania výrazov. Dokáže používať jazyk pružne
a účinne pre spoločenské, študijné a pracovné účely. Vie vytvoriť jasný, dobre
členený podrobný text o zložitých témach, preukázať uvedomelé použitie zásad
stavby textu, spojovacích výrazov a prostriedkov vyjadrujúcich väzby v texte.
C2
Ľahko rozumie prakticky všetkému, čo počuje
alebo čo číta. Dokáže zhrnúť informácie z rôznych hovorených a písaných
zdrojov, rekonštruovať argumenty a vysvetlenia a súvisle ich prezentovať. Vie
sa vyjadrovať spontánne, veľmi plynulo a presne, pričom rozlišuje jemnejšie
významové odtiene i v zložitejších situáciách.